Jeśli już podjęliśmy trud wydrukowania i wycięcia zestawów do gry w MEMO, to co dalej ? Jak wyeksploatować dany zestaw na maksa? W tym wpisie przedstawię jedenaście sposobów zastosowania kart MEMO z meblami.
POMYSŁ 1
Gramy w MEMO czyli rozkładamy wszystkie elementy obrazkiem i napisem do dołu . Uczeń odkrywa dwie karty równocześnie, jeśli ma parę, to zabiera dwie karty i wykonuje kolejny ruch . Dobrze jest, jak uczniowie za każdym razem odkrywając karty głośno wypowiadają dane słowo. Wygrywa uczeń mający najwięcej par.
POMYSŁ 2
Uczniowie w grupach lub dwójkach tworzą pary OBRAZ plus POJĘCIE, można zrobić to w formie zawodów międzygrupowych. Zwykle stosuję tę zabawę jako rozgrzewkę przed wersją podstawową gry memo .
POMYSŁ 3
Jeśli planujesz pracę w parach, użyj memo do ich utworzenia. Jest to dobry sposób na powtórzenie słownictwa. Rozdajemy karty uczniom i prosimy o znalezienie swojej pary . Przy okazji uczniowie trochę poruszają się po sali lekcyjnej 🏃♀️🏃♂️.
POMYSŁ 4
Uczniowie po odnalezieniu pary przygotowują zdanie z danym słówkiem . W przypadku mebli i sprzętów domowych mówią, gdzie znajduje się ich mebel na przygotowanym przez nauczyciela ( wybranym z podręcznika, wyświetlonym na tablicy interaktywnej )obrazku. Drugi wariant, to podanie informacji, gdzie ich sprzęt może znajdować się w domu np. in der Küche, im Wohnzimmer itd.
POMYSŁ 5
Przed rozpoczęciem lekcji rozkładamy kartki ze słowami w sali na ławkach . Obrazki bierzemy ze sobą . Przed wejściem do sali rozdajemy uczniom kart z obrazkami . Każdy po wejściu do sali odszukuje swoje miejsce i tam siada . Tworzą się nowe konfiguracje towarzyskie i uczniowie integrują się. Zwykle proszę uczniów, żeby w tych parach pracowali na tej lekcji. Jeśli nie mamy poprzedniej lekcji w tej samej sali, możemy poprosić uczniów o poczekanie przed salą i szybko rozłożyć karty na ławkach przed wpuszczeniem klasy do sali. Oba warianty wypróbowałam i udało się.
POMYSŁ 6
Łapki na muchy🦟 . W parach lub grupach.
Łapki dydaktyczne można zakupić w sklepach AGD lub marketach budowalnych. Koszt około 3,50 PLZ. Warto zainwestować. Jak dopilnujemy użycia zgodnego z zastosowaniem posłużą przez lata i zapewnią dobrą zabawę kilku pokoleniom germanistów 🤪😜.
Rozkładamy karty z obrazkami do góry grafiką na ławce . Rozdajemy łapki, objaśniamy zastosowanie. Mówię uczniom, że sygnał „auf die Plätze” oznacza, że trzymamy łapkę pionowo do góry. Osoby, które nie dostosują się, będą zdyskwalifikowane tzn. nie biorą
udziału tylko robią ćwiczenia, dotychczas wszyscy uczestniczyli w zabawie SIC!. Następnie wymieniamy po niemiecku nazwy sprzętów i mebli a uczniowie starają się zaklepać jak najszybciej dane słówka. Zawodnik, który klepnie prawidłowo jako pierwsza osoba z zespołu, otrzymuje jeden punkt. Wyrywa osoba, która ma najwięcej punktów w całej rozgrywce.
Wariant drugi: na stole są słowa, mówimy słowo po polsku a uczniowie szukają niemieckiego odpowiednika.
POMYSŁ 7
Gramy w kalambury . Można tutaj wykorzystać zarówno karty z obrazkami jak i ze słówkami.
POMYSŁ 8
Do przeprowadzenia w parach, trójkach , czwórkach.
Uczniowie bardziej zaawansowani .
Losują karty i opisują przedmiot lub słowo, które mają na obrazku, partner lub partnerzy starają się odgadnąć, opisywane słowo .
POMYSŁ 9
Rozdajemy uczniom karty z obrazkami . Uczniowie są meblami z obrazka, sala lekcyjna jest pokojem. Następnie mówimy, gdzie który „mebel’ stoi.
Grę możemy poprzedzić rundą zapamiętania słówek. Każda osoba do swojego słowa wymyśla gest i odgłos. Następnie wypowiada słowo pokazuje gest i wydaje odgłos, klasa stara się zapamiętać. Runda druga polega tylko na wypowiedzeniu odgłosu i pokazaniu gestu, reszta zgaduje. Ciągle zaskakuje mnie kreatywność moich uczniów.
POMYSŁ 10
Karty ze słowami rozdajemy na początku lekcji. Zadaniem uczniów jest narysowanie słowa ze swojej kartki, przedstawienie go graficznie✍️🖼. Zapewniam, każdy jest w stanie wykonać to. Dobrze jest dać określoną ilość minut, żeby rysowanie nie zabrało za dużo czasu 🤪.
POMYSŁ 11
Grupowe bingo . Pary lub grupy do 4 osób.
Przygotowujemy schemat do gry w bingo.
Wariant 1
Jak w przykładzie obok. Na ławkach w kupkach układamy karty z obrazkami . W każdą kratkę schematu wpisujemy jedno słowo . Następnie uczniowie losują na przemian jedną kartę i mówią głośno, co wylosowali . Gdy uczeń ma wylosowane słowo w swoim schemacie, to zakreśla je . Wygrywa uczeń mający trzy słowa w jednym rzędzie : pionowo , poziomo lub na skos.
Wariant 2
Uczniowie zamiast wpisywania słów rysują je, a na kupach do losowania leżą karty ze słowami.
Comments are closed