Początek lekcji jest decydującym momentem. Tutaj rozpoczyna się walka o skupienie uwagi naszych uczniów. Francuski neurobiolog Stanislas Dehaene w swoim bestsellerze ” Jak się uczymy” pisze, że głównym zadaniem dzisiejszego nauczyciela jest ciągłe zwracanie uwagi na uwagę uczniów. Co zrobić, żeby bodźce płynące z naszej strony nie zostały uznane przez uczniowskie mózgi za nieważne? Poniżej prezentuję jeden z wypróbowanych sposobów.
BITWA NA SŁOWA
CEL
Powtórka lub wprowadzenie nowego tematu.
PRZEBIEG
– Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy, można podzielić rysując niewidzialną linię.
-Następnie nauczyciel podaje temat BITWY np. Podróże, mieszkanie itp. Na lekcji języka polskiego mogą podawać fakty i postacie ze wskazanej lektury.
– Zadaniem uczniów jest podanie każdorazowo jednego słowa lub zwrotu. Należy zaznaczyć, że nie można korzystać z podręcznika i notatek.
-Nauczyciel wskazuje grupę, która zaczyna. Pełni również funkcję sędziego. Zabawa trwa do momentu, aż jednej z grup zabraknie pomysłu. Tak grupa przegrywa.
Zabawa doskonale nadaje się do powtórzenie ostatniej lekcji. Zapewniam, iż kreatywność uczniów nie zna granic. Życzę dobrej zabawy.
Comments are closed